torsdag 12 december 2013

costa rica baby

söndagen den 8de december stod vi på flygplatsen. allt incheckat och vi väntade bara på planet. snön yrde runt där ute när det ropades i högtalarna att flyget som skulle kommit från berlin fick vända igen pga dåligt väglag på landvetter. så vi fick gå och hämta tillbaka väskorna i ankomsthallen. mamma ställde sig och snackade med informationen, och x antal timmar senare fick hon in oss på landvetter hotell. gratis. med frukost och middag. så där spenderade vi natten. och tidigt på måndags morgonen gick vi till flygplatsen, och mamma rapporterade att vi fått nya biljetter. när vi ännu en gång ska gå igenom säkerhetskontrollen frågar dom pappa om han har något flytande i bagaget. nej svarar han automatiskt. men efter att ha kört igenom väskan så finner dom alkoholen vi köpt dagen innan på taxfree. "jaha den, jo men det hade jag ju i väskan". jösses ja. saker man glömmer. annars gick resan bra. i madrid sov vi på hotell. åt rostade mackor med olivolja, tomatröra och salt. spanskklassiker. 11 timmars flygresa till costa rica senare, kliver vi av planet. möts av den centralamerikanska värmen och lukten. känner inget annat än lycka. vid passkontrollen tar mamma upp sin ipad och visar bilder på hur det såg ut i sverige när vi lämnade. snökaos med andra ord. och detta visade hon i PASSKONTROLLEN. hon är tokig. efter att vi hämtat väskorna möts vi av tia claras glada leende. men så mysigt att se henne igen. vår chaufför tar hand om väskorna medan vi letar rätt på morbror dan som cirkulerar kring flygplatsen i bilen i väntan på oss.
deras lägenhet är stor och luftig, ljus. utsikten är enorm. har glömt av hur grönt det är här. bergen. vulkanerna. hoppas på att vi se kolibrin snart också. lägenheten luktar morbror dan och tia clara. köket luktar som det gjorde i deras förra hus.

igår, onsdag, kollade vi på deras område. två pooler, två tennis banor. ett gym. en park. osv. sen åkte vi till plaza, handlade kläder till ossian. när vi kom hem igen gick ossian och pappa till tennisbanan. och mamma till banken med tia clara. när oz och pappa kom tillbaka igen drog vi ner till gymmet. sjukt skönt. och på kvällen till gick vi och tog något att dricka i Escazu.